Články

Závady vozidla, které vás nepustí na silnici
Article photo

Motorová vozidla jsou složitá technická zařízení, u kterých postupem času či působením dalších vlivů dochází k jejich stárnutí a také poškozování. Neustále však platí, že na silnici se mohou pohybovat jen vozidla, která jsou technicky způsobilá.

V dnešním uspěchané době řada řidičů zapomíná na to, co bylo ještě před nějakým časem zcela běžné. Před každou jízdou alespoň pohledem zkontrolovat stav vozidla. Ze statistik dopravní nehodovosti vyplývá, že technické závady vozidla každoročně bývají příčinou několika stovek nehod. Je to zlomek z celkového počtu vyšetřovaných dopravních nehod, ale jedná se o případy, kdy technický stav vozidla byl přímou příčinou nehody. Ve skutečnosti podle zjištění Centra dopravního výzkumu nevyhovující technický stav je jedním z nehodových faktorů až u 11 procent nehod.

Kdy je vozidlo technicky nezpůsobilé?

Do konce září 2018 uváděla vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v paragrafu 40 závady na vozidle, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Současně bylo stanoveno, že v případě zjištění některé z uvedených závad nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí. Jednalo se o proslulých tzv. 16 závad, o kterých se učívali žáci autoškol a které bývaly považovány za neomluvitelné minimum u zkoušky z konstrukce a údržby vozidel. Tento předpis však byl na podzim roku 2018 nahrazen vyhláškou č. 211/2018 Sb. (vyhláška o technických prohlídkách vozidel), kde se s podobným stručným výčtem závad ohrožujících bezpečnost provozu nesetkáme. Právem. Možných vážných a nebezpečných závad je mnohonásobně více, než bylo uvedeno v uvedených 16 bodech.

STK i policisté v silničním provozu

Motorová vozidla podléhají povinnosti účastnit se pravidelných technických prohlídek na stanicích technické kontroly. Zjistit vážnou či nebezpečnou závadu však mohou i policisté při provádění běžné silniční kontroly. Může jít například o absenci či poškození registračních značek vozidla, poškozené zasklení, poškození či špatnou funkci povinného vnějšího osvětlení, špatné upevnění kol, vážné poškození disku, ráfku kola či pneumatiky, absenci, poškození či špatnou funkci bezpečnostních pásů či nadměrnou hlučnost vozidla. Je-li zjištěna při silniční kontrole nebo při objasňování dopravní nehody nebezpečná závada, která vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšuje ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla na životní prostředí, zadrží policista osvědčení o registraci vozidla vykazujícího takovou závadu a vydá o tom řidiči vozidla nebo jeho provozovateli, je-li přítomen, doklad.

Pokud technickou kontrolu nelze provést s využitím prostředků nebo zařízení, které má policie k dispozici na místě kontroly, a současně má důvodné pochybnosti o technické způsobilosti vozidla, lze kontrolu provést rovněž pomocí mobilní kontrolní jednotky, ve stanici technické kontroly či ve stanici měření emisí. V dané situaci je řidič povinen tam zajet, pokud ovšem zajížďka včetně cesty zpět není delší než 16 kilometrů. O provedené technické silniční kontrole vydá policie řidiči doklad. Náklady na provedení technické silniční kontroly uhradí tomu, kdo ji provedl, policie. Ovšem bude-li zjištěna vážná nebo nebezpečná závada, je řidič vozidla povinen policii náklady na provedení této kontroly uhradit.

 

Jaký může být výsledek kontroly?

·         vozidlo je bez závad,

·         dále pak může být identifikována lehká závada - nemá významný vliv na provozní vlastnosti vozidla, bezpečnost provozu na pozemních komunikacích ani životní prostředí,

·         vážná závada - ovlivňuje provozní vlastnosti vozidla, je způsobilá ohrozit provoz na pozemních komunikacích nebo může nepříznivě působit na životní prostředí,

·         nebo nebezpečná závada - bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy vozidla, provoz na pozemních komunikacích nebo životní prostředí.

 

Podle toho se následně odvíjí další postup:

·         Pokud je vozidlo bez závad nebo byla zjištěna jen lehká závada, může být vozidlo i nadále provozováno bez omezení. Je ovšem třeba pamatovat na zákonnou povinnost zjištěné – byť jen lehké – závady odstranit.

·         V případě vážné závady je vozidlo technicky způsobilé k provozu pouze na dobu 30 dnů ode dne vyznačení zápisu výsledku prohlídky v technickém průkazu vozidla nebo ode dne vydání dokladu o provedené kontrole. Provozovatel silničního vozidla je povinen v této lhůtě přistavit silniční vozidlo s odstraněnou závadou na stanici technické kontroly k provedení opakované technické prohlídky. Zde je třeba zdůraznit, že uvedená třicetidenní lhůta slouží pro odstranění zjištěné vážné závady, nikoliv pro nerušené pokračování v provozování vozidla. V opačném případě se bude provozovatel či řidič stále dopouštět přestupkového jednání. 

·         Pokud je technickou prohlídkou silničního vozidla zjištěna nebezpečná závada, je vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu, a nesmí tedy na silnici. Provozovatel je povinen zajistit na vlastní náklad jeho odtažení ze stanice technické kontroly, odstranění závady a přistavení vozidla k opakované prohlídce. Pokud je nebezpečná závada zjištěna při silniční kontrole, postupuje se obdobně.

 

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message