Články

Vyrážíme na dovolenou
Article photo

Mnozí z nás stráví prázdniny a dovolené v našich krajích, ale celá řada dalších motoristů vyrazí i letos do zahraničí. Ať již budeme putovat po domácích silnicích, nebo těch za našimi hranicemi, měli bychom, ještě než vyrazíme, věnovat alespoň nezbytný čas tomu, aby naše cesty proběhly pokud možno bez větších komplikací.

Na co se tedy zaměřit?

Kromě prověření technického stavu vozidla je třeba pamatovat i na překontrolování povinné výbavy a její případné doplnění podle toho, do které země míříme. Zkontrolujeme dotažení kol a případně i doplníme všechny potřebné kapaliny – motorový olej, brzdovou a chladicí kapalinu a vodu do ostřikovačů. Zkontrolujeme hloubku dezénu na pneumatikách. Ve většině zemí zákon zakazuje používání pneumatik, jejichž hloubka dezénu je menší než 1,6 mm. I tato hodnota je ale kritická a pneumatiky by měly být rozhodně v lepším stavu. Pokud se chystáme na dlouhou cestu přes polovinu Evropy, tak je dobré zvážit kontrolu v autoservisu, zejména pokud máme doma starší auto. Není nic horšího než řešit poruchu v zahraničí a pod stresem.

Co s sebou

Doplňky, které by měl mít řidič s sebou – sluneční brýle, náhradní pár dioptrických brýlí (užitečné, ve Španělsku a Švýcarsku dokonce povinné), do Francie raději ten tolik diskutovaný alkoholtester. V Turecku pak po nás zase mohou policisté vyžadovat dva výstražné trojúhelníky místo jednoho. U nás je hasicí přístroj pouze doporučenou výbavou auta, v některých zemích je ale pro řidiče povinný. Pamatujeme i na dostatečný počet reflexních vest. V některých zemích je totiž potřeba mít v autě tolik reflexních vest, kolik ve voze jede lidí. Přinejmenším jednu vestu (tu pro řidiče) pak rozhodně umístíme do kabiny vozidla. Před odjezdem bychom se měli raději seznámit s pravidly, která pro výbavu vozidla, či řidiče platí v jednotlivých zemích, kterými budeme projíždět. Rovněž není špatné si nejpozději dva tři dny před odjezdem sepsat, co vše s sebou musíme vzít – půjde třeba o léky, také zkontrolujeme platnost osobních dokladů či řidičského průkazu apod. 

Zavazadla a jejich uložení

Prostorové možnosti vozidla jsou omezené, stejně tak jeho nosnost. Na dovolenou je tedy dobré brát s sebou opravdu jen to potřebné. Na dno zavazadlového prostoru uložíme zavazadla nejrozměrnější a nejtěžší. Naopak po ruce bychom měli mít vše, co budeme nezbytně cestou potřebovat. A také – pro jistotu - výstražný trojúhelník, lékárničku a reflexní vesty pro spolucestující.

Nezapomenout na důležité doklady

Při cestách po EU postačí platný občanský průkaz, řidič musí také mít s sebou platný řidičský průkaz. Nezapomeneme na průkaz zdravotní pojišťovny a případné dopojištění nákladů léčebné péče. A také si s sebou vezmeme zelenou kartu a euroformulář záznamu o dopravní nehodě. Rozhodně se vyplatí prověřit, zda máme aktuální telefonické spojení na naši zdravotní pojišťovnu a také pojišťovnu, u níž máme pojištěno své motorové vozidlo. Také je dobré si ujasnit, na co máme z titulu pojistky motorového vozidla nárok – jedná se například o bezplatnou asistenci při poruše či odtah v případě nehody.

Nezapomeňte na covidpass. Letošní cestování poznamenal koronavirus, proto vám už nestačí jenom řidičský a technický průkaz. S sebou musíte mít digitální certifikát s QR kódem, kterým dokážete svoji bezinfekčnost, případně, že máte za sebou očkování. Od července bude certifikát platný v celé Evropské unii. Vzhledem k tomu, že podmínky v jednotlivých zemích (ale i u nás) se neustále mění, je rozhodně potřebné, seznámit se dopředu s podmínkami, za jakých můžete do dané destinace přicestovat a také, jak budete moci vycestovat a rovněž, co vás čeká po návratu domů.

Pro případ závažné komplikace je dobré mít s sebou i telefonní číslo českého velvyslanectví v příslušné zemi.

Trasu je dobré naplánovat

Trasu, po které pojedeme do cílové destinace, je vhodné pečlivě naplánovat. Kudy pojedeme, kdy vyrazíme – například s ohledem na možné dopravní komplikace. A také zvážíme, jak dlouho nám bude cesta trvat. Dobu jízdy plánujme s časovou rezervou.

Řidič musí být fit

Na řidiči záleží, nakolik bude cesta bezpečná a příjemná pro spolupasažéry. Před jízdou by si měl dostatečně odpočinout. A během jízdy pamatovat na pravidelné přestávky. Řekněme každé dvě a půl hodiny dvacet minut odpočinku neuškodí. Ani řidiči, ani ostatním členům posádky. Pozor na únavu. Její vliv je podobný jako u alkoholu. Silně unavený řidič je stejně nebezpečný jako ten, který právě vypil dva panáky tvrdého alkoholu. Nejnebezpečnější je období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Méně však už se ví, že nás může únava překvapit i během dne – nejčastěji mezi druhou až čtvrtou hodinou odpolední. Pokud je to jen trochu možné, je dobré se při delších jízdách za volantem střídat. 

Cestování musí být bezpečné a pohodové

I cesta do vytoužené destinace a z ní je součástí naší dovolené. Tak proč si ji pořádně neužít? Pro všechny by měla proběhnout pohodově a bezpečně. Spolucestující by měli pamatovat na to, že je to právě řidič, v jehož rukou jsou jejich životy a zdraví. A řidiči pak by měli volit takový styl jízdy, aby se s nimi ostatní v autě nejen nebáli, ale naopak se cítili v pohodě. V každém případě je dobré počítat s možností, že uvízneme v dopravní zácpě. Proto je dobré neustále mít v nádrži dostatek paliva, v kabině něco k snědku a dostatek nápojů. A také dostatek nadhledu. Jakékoliv projevy agresivity mohou případnou stresovou situaci jen zhoršit.

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message