Články

Jedeme po sněhu
Article photo

Při sněžení bude nejméně bezpečnou jízda po neošetřené silnici. Na řidiče čekají sněhové závěje či jazyky a případně i náledí. Velká opatrnost při řízení vozidla je tak namístě. Někdy se může stát, že na neprotažené silnici je velká vrstva sněhu. Pak hrozí riziko, že v takovém úseku uvízneme a budeme muset dlouhé hodiny čekat na vyproštění, navíc můžeme zkomplikovat práci řidiči pluhu a sypače, který v daném úseku provádí údržbu. Pokud se budeme pohybovat po komunikaci, kterou právě protahuje pluh, tak bychom měli být k tomuto stroji a především k jeho řidiči ohleduplní a vstřícní. Při míjení se s protijedoucím pluhem na užších silnicích se snažme včas zajet ke straně a případně i zastavit vozidlo. Určitě je potřeba řádně si rozmyslet i to, zda před námi jedoucí vůz provádějící zimní údržbu budeme vůbec předjíždět, abychom vzápětí tohoto manévru nemuseli litovat.

Jízda ve vánici

Jízda ve vánici je nejen nepříjemná, ale i nebezpečná. Na silnici se rychle vytváří kluzká vrstva čerstvého sněhu. Při větší sněhové nadílce (především na silnicích nižších tříd) hrozí, že nebude dostatečně zřetelné, kde je vozovka a kde naopak krajnice či dokonce příkop. Silné sněžení unavuje zrak řidiče, což je nepříjemné především za tmy, kdy se od sněhových vloček odráží světlo reflektorů. Navíc klesá dohlednost. To všechno klade zvýšené nároky na výkon motoristů. Rozhodně je třeba snížit rychlost jízdy, počítat s tím, že silnice klouže a navíc je špatně rozeznatelný nejen vlastní průběh silnice, ale snadno lze přehlédnout i případné překážky v jízdní dráze. Může se jednat nejen o chodce, ale i třeba o odstavený porouchaný či havarovaný automobil. Nepříjemné je, že sníh se může usazovat nejen na předních reflektorech, ale také na zadních světlech. Automobil tedy hůře svítí, i řádně osvětlené vozidlo bude snadno přehlédnutelné. Řidiči rozměrnějších vozidel by měli pamatovat i na to, že poryvy silného větru mohou jejich vůz rozkymácet. Zvládnutí takové situace na kluzkém povrchu je pak velmi problematické. Při delší jízdě ve vánici je dobré dělat častější přestávky. Během nich si odpočine zrak řidiče a současně je dobré odstranit vrstvu sněhu z oken a světel vozidla. V každém případě je třeba se smířit s tím, že se cesta protáhne. Spěch se za těchto extrémních povětrnostních podmínek může vymstít.  

Jízda s řetězy

Sněhové řetězy mohou být poslední záchranou, jak úspěšně zdolat zasněženou silnici. Především při jízdě do hor se tedy vyplatí vzít si je s sebou. Použití řetězů není obecně povinné, ale pokud je řidič na své vozidlo nasadí, smí jet rychlostí maximálně 50 km/h. Na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je ovšem zakázáno sněhové řetězy používat v úsecích, kde není vozovka dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou. Povinnost použít sněhové řetězy může být také stanovena dopravní značkou „Sněhové řetězy“. Řidič motorového vozidla o třech a více kolech může pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových řetězů na nejméně dvě hnací kola. Příkaz vyplývající z této značky ukončuje svislá dopravní značka „Sněhové řetězy – konec“. Pokud se chystáme do zahraničí, je dobré vědět, že nepoužití sněhových řetězů tam, kde je to nařízeno dopravní značkou, se může dost prodražit.

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message