Články

Jak jste na tom s používáním blinkrů?
Article photo

Stále častěji můžeme na našich silnicích potkat vozidla, u kterých to vypadá, jako by jim výrobce zapomněl namontovat jedno z velmi potřebných zařízení, kterým mají řidiči dávat ostatním jednoznačně najevo, jakým směrem bude jejich jízda dále pokračovat.

Směrová světla, o kterých spíše mluvíme jako o „blinkrech“, by měla být základním komunikačním prostředkem, který řidiči používají. Jízda vozidla by totiž vždy měla být čitelná a předvídatelná a díky tomu také bezpečnější. Každý zkušený řidič ví, že je potřeba neustále myslet dopředu a právě včasné použití blinkrů může dostatečně včas ukázat na to, co bude na silnici v nejbližších okamžicích následovat. Na druhou stranu se ale někdy můžeme setkat s tím, že řidiči používají blinkry na místech, kde nemají, a matou tak své okolí.

Co na to zákon?

V zákoně o provozu na pozemních komunikacích najdeme § 30, který se týká znamení o změně směru jízdy:

 (1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Znamení o změně směru jízdy tak musí řidič dávat například při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého; přejíždění vozidla z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu; předjíždění cyklisty; zařazování se před předjeté vozidlo; odbočování;  zajíždění k okraji pozemní komunikace nebo k chodníku za účelem zastavení nebo stání a při opětovném vyjíždění; a také při vyjíždění z kruhového objezdu. Pokud vybočuje řidič ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy při objíždění; předjíždění; vyhýbání; otáčení.

(2) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu.

Bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích může být ohrožena nejen pozdě daným znamením o změně směru jízdy, ale i při předčasně daném znamení. Jedná se zvláště o jízdu v obci, kde například na sebe navazuje řada křižovatek a předčasně dané znamení o změně směru jízdy může mást ostatní účastníky silničního provozu tak, že si mohou myslet, že řidič bude odbočovat již na nejbližší křižovatce.

(3) Znamení o změně směru jízdy se dává směrovými světly. Není-li jimi vozidlo vybaveno nebo při jejich poruše, dává se znamení upažením. Paží ohnutou v lokti nahoru se dává znamení o změně směru jízdy na opačnou stranu. Vyžadují-li to okolnosti, zejména není-li znamení dávané směrovými světly nebo paží dostatečně viditelné například pro šířku nákladu nebo za snížené viditelnosti, musí se dávat znamení jiným zřetelným způsobem, například způsobilou a náležitě poučenou osobou. Jinak smí řidič provést zamýšlený jízdní úkon jen tehdy a takovým způsobem, aby nebyli ohroženi ani omezeni ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích. Požadavek na dostatečně viditelné znamení o změně směru jízdy se vztahuje i na znamení dávané způsobilou a náležitě poučenou osobou.

(4) Znamení o změně směru jízdy dávané směrovými světly ponechá řidič jen do doby ukončení změny směru jízdy, vybočení z něho, nebo pokud vozidlo nezaujme místo v jízdním pruhu, do kterého přejíždí. Znamení o změně směru jízdy paží se dává jen před započetím jízdního úkonu.

Například při předjíždění se nedává znamení o změně směru jízdy po jeho celou dobu, ale pouze při vybočování ze směru jízdy. Znamení o změně směru jízdy se tedy ponechá jen do té doby, než řidič zaujme na vozovce místo potřebné pro předjetí. Obdobně to platí i při objíždění souvislé řady stojících vozidel apod.

(5) Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu je pak řidič povinen dát znamení o změně směru jízdy.

Složité to není

Výčet ze zákona může možná na první pohled vypadat poněkud složitě, ale ve své podstatě je to velmi jednoduché. Stačí malý pohyb prstů jedné ruky u volantu a ostatním účastníkům silničního provozu tak dáme jednoznačně najevo naše úmysly s dalším směrem naší jízdy.

Sami výrobci vozidel dobře vědí, že používání blinkrů je důležité, a tak již před časem začali montovat zařízení, kdy blinkry po lehkém stisknutí ovládací páčky minimálně třikrát zablikají. Pokud řidič dává znamení o změně směru jízdy současně s již prováděným manévrem, tak je to již poněkud pozdě. Také jen jedno bliknutí rozhodně nestačí, aby si ostatní uvědomili, že se něco děje. Mezi zapnutím směrových světel a počátkem samotného manévru by měly uplynout nejméně dvě sekundy. Právě proto jsou výrobci vozidel využívány již zmíněné minimálně tři bliknutí, aby byli ostatní účastníci silničního provozu včas informováni o našich záměrech.

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message