Články

V automobilu s dítětem jen v dětské sedačce
Article photo

O tom, že dítě bychom měli v automobilu převážet pouze v dětské sedačce, dnes snad již nikdo nepochybuje. Navíc kromě povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, platí na našich silnicích také to, že přepravované dítě musí být usazeno do dětské autosedačky. Toto ustanovení zákona platí pro děti menší než 150 cm a lehčí než 36 kg.

 

Dnes se již můžeme setkat s tím, že se novopečených rodičů v porodnici dokonce ptají, v jaké autosedačce svého potomka povezou domů. A tak se nejdříve podívejme na to, jak jsou dětské sedačky rozděleny.

Skupiny sedaček podle věku a hmotnosti dítěte

Podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny, rozdělujeme dětské zádržné systémy do těchto základních skupin:

Děti o hmotnosti do 10 kg zhruba ve věku do 6 - 8 měsíců - skupina 0;

Děti o hmotnosti od 9 do 18 kg zhruba ve věku od 9 měsíců do 4 let - skupina 1;

Děti o hmotnosti od 15 do 25 kg zhruba ve věku od 4 do 7 let - skupina 2;

Děti o hmotnosti od 15 do 36 kg zhruba ve věku od 4 do 12 let - skupina 3.

Celá řada typů dětských autosedaček je schválena ve více třídách (např. 0-I nebo I-III) a tedy pro větší rozsah hmotnosti dítěte, někdy i s nutnými malými úpravami. Každý zádržný systém musí být označen homologační značkou, z které je zřejmé, kdo systém vyrobil, v jakém provedení a pro jakou hmotnostní třídu je určen.

 

Nejbezpečněji vpravo vzadu

Pokud se jedná o ty nejmenší děti, tak budeme pravděpodobně využívat tzv. vajíčko, kterému se občas také říká kolíbka. Nejmenší děti ještě samy nesedí, jejich kosti jsou měkké, dítě neudrží samo hlavičku. Většinou leží. Dětské autosedačky této skupiny jsou tvořeny vypolstrovanou vaničkou s popruhy, které dítě ve vaničce drží. Popruh je tříbodový tvaru Y. Sedačka hmotnostní skupiny 0 se s dítětem umisťuje do vozidla proti směru jízdy. Sedačku připevníme za pomoci systému ISOFIX, pokud jej nemáme, nebo není součástí našeho vozidla, je sedačka upevněna bezpečnostními pásy pro dospělé. V případě nárazu je dítě do sedačky vtlačováno celou plochou těla.

V automobilu je nejvhodnějším místem pro dětskou sedačku pravé zadní sedadlo, které bylo vždy považováno za nejvíce bezpečné místo. Samozřejmě je potřeba, aby na vedlejším sedadle seděla dospělá osoba, která bude na dítě dohlížet, případně jej během cesty zabaví. V řadě případů jezdí se svými ratolestmi především maminky v automobilu samy. Pak je možné umístit dětskou sedačku s dítětem i na sedadlo spolujezdce vpředu – opět řádně připevněnou do vozidla; a v tomto případě opravdu nesmíme zapomenout na vypnutí airbagu na místě spolujezdce.

 

U spolujezdce vypínejte airbag

Pokud umístíme malé dítě v sedačce upevněné proti směru jízdy na místo spolujezdce vpředu, nesmíme nikdy zapomenout na deaktivaci airbagu. I výsledky crashtestů, kterými tyto sedačky procházejí, ukazují na to, že dítě je dobře ochráněno i při nárazech v rychostech až 64 km/h. Airbag však musí být na místě spolujezdce opravdu vypnut. Pokud tomu tak není, je dítě vystaveno značnému nebezpečí. Vystřelený airbag totiž přimáčkne autosedačku do sedadla a dítě by mohlo s největší pravděpodobností utrpět smrtelná poranění hlavy a krku. Velká zranění hrozí v tomto případě i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při nárazech v poměrně nízkých rychlostech. U větších dětí je nejčastější umístění sedačky ve směru jízdy. Z crashtestů vyplynulo jednoznačné doporučení – pokud umisťujete sedačku na místo spolujezdce s airbagem, odsuňte ji dozadu, jen tak může airbag dobře fungovat. Pokud je sedačka příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Testy odhalily také nebezpečí popálenin od horkého plynu v airbagu a dokonce i možné zlomeniny.

 

Dítě raději do protisměru

Již před nějakým časem se objevily výsledky výzkumu renomovaných firem vyrábějících automobily i dětské sedačky a několika švédských univerzit, které konstatovaly, že pro děti cestující v automobilu je nejbezpečnější umístění sedačky zády ke směru jízdy. Tento trend je zřejmý především ve Švédsku, kde mají nejnižší počet úrazů dětí při autonehodách, a to také proto, že zdejší děti jezdí v sedačkách proti směru jízdy až do čtyř let. Ani zde to sice nemají dané zákonem, ale pro švédské rodiče se to již dávno stalo samozřejmostí. Vědí, že je to bezpečnější, a bezpečnost je pro ně nejvyšší prioritou. A není divu, první autosedačka, kde dítě sedělo proti směru jízdy, se ve Švédsku objevila již v roce 1963. Její autor profesor Bertil Aldman se nechal inspirovat startem vesmírné rakety, kde jsou astronauti při startu zatlačováni do sedaček proti směru zrychlení. Podle výsledků zmíněných výzkumů je zřejmé, že umístění dětské sedačky zády ke směru jízdy výrazně přispívá ke snížení rizika závažných poranění dítěte. Sedačky obrácené zády ke směru jízdy dokáží v porovnání s nepřipoutaným dítětem snížit pravděpodobnost úrazu až o 90 procent. Závěry výzkumů rodičům doporučují, aby nechali své děti sedět v sedačkách obrácených zády ke směru jízdy co nejdéle, přinejmenším do 3 - 4 let jejich věku. Účelem umístění dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy je především poskytnout oporu hlavě a celé páteři v případě čelního nárazu. Síly vzniklé při takovém nárazu jsou totiž rozptýleny do větší části těla. Tato vlastnost je obzvláště důležitá, neboť dětské tělo není vzhledem ke své anatomii schopno odolat působení velkých sil. Hlava je v porovnání se zbytkem dětského těla velká a velmi těžká. Krk není dosud dostatečně vyvinut a není dostatečně pevný, aby dokázal odolat velkým silám působícím při čelním nárazu, pokud dítě sedí obráceno čelem ke směru jízdy.

 

Využívejte ISOFIX

Bezpečná je jen ta sedačka, která se dá pevně připoutat. Málo zafixované sedátko se totiž může uvolnit a představuje potom pro dítě ještě větší nebezpečí. V současných moderních automobilech také nalezneme u výbavy poznámku, že sedačky vozidla jsou vybaveny systémem ISOFIX. Ten umožňuje rychlou a správnou instalaci dětských sedaček. Dětskou sedačku pak podle umístění kotevního systému ISOFIX můžeme ve vozidle nainstalovat buď na některé ze zadních sedadel, nebo i na sedadlo spolujezdce vpředu. Některé automobily rovněž nabízejí ještě další zabezpečení sedačky pomocí speciálních pásů.

 

Jakou sedačku použít?

Již jsme uvedli, že pro volbu dětského zádržného systému je rozhodujícím kritériem věk a hmotnost dítěte. V případě havárie totiž musí bezpečnostní systém vydržet až dvacetinásobek hmotnosti toho, kdo v sedačce sedí. Musíme pamatovat i na to, že při větších vzdálenostech bude dítě sedět v autosedačce delší dobu, a tak se v ní musí cítit dobře a pohodlně. Je vhodné kupovat sedačku spolu s dítětem, už v obchodě ho do ní posadit a vyzkoušet si upínání bezpečnostních pásů. Měli bychom také vyzkoušet, zda se námi vybraná sedačka dá bezpečně umístit právě do našeho vozidla. Může se totiž stát, že zvolený typ sedačky nepůjde, třeba kvůli kratším pásům, nebo nedostatečnému prostoru mezi sedadly, do vozidla nainstalovat. Pásy u dětské sedačky nesmí vést dítěti přes krk, kdy by hrozilo při nehodě nebezpečí udušení, neměly by být však ani příliš nízko, dítě by mohlo v tomto případě vyklouznout. Zadní stěna sedačky má být tak vysoká, aby hlava dítěte nepřesahovala její horní okraj. Je-li sedačka nižší, hrozí zranění týlu. V obchodě by měli vždy předložit český návod k montáži a obsluze všech nabízených modelů sedaček. Před každou jízdou pak musíme zkontrolovat nastavení a vedení pásů tak, aby dítě vždy bylo zafixováno ve správné pozici. V případě, že budete mít autonehodu, dejte zádržné systémy přezkoušet odborníkem a případné poškozené části vyměňte. Jen funkční sedačka je opravdu bezpečná. Při koupi sedačky z druhé ruky je dobré zjistit si její historii. Pokud už s ní někdo havaroval, je lepší ji nekupovat. I při nákupu starší sedačky je potřeba, aby k ní byl podrobný návod v českém jazyce.

 

Ptejte se na záruční dobu i servisní podmínky

Před koupí je také dobré zjistit si nejen délku záruční doby, ale i možnosti záručního i pozáručního servisu. Pokud budete mít dojem, že připevnění nebo manipulace s upínacími pásy jsou obtížné, je lepší zvolit jiný model sedačky. Sedačky musí také mít evropské homologační značky a označení příslušné bezpečnostní normy.

 

Inspirujte se výsledky testů

Dětské autosedačky bývají pravidelně testovány evropskými autokluby a bohužel ne všechny sedačky v testech dopadají dobře. Do testů odborných časopisů i autoklubů se také často nedostanou všichni výrobci dětských sedaček, a to i ti renomovaní. Jediným testem v Evropě, který kromě jiného měří i zátěž krku, je pak švédský Plus test. U nás se testy dětských sedaček zabývá kromě jiných také respektovaný dTest. Pokud tedy budete dětskou sedačku kupovat, snažte se o té, kterou jste si vybrali, zjistit co nejvíce. V případě zájmu je opravdu možné dohledat řadu potřebných informací.

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message