Počínaje prvním dubnovým dnem končí českým motoristům povinnost používat na silnicích zimní pneumatiky, pokud se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Použití letních pneumatik není v České republice povinné a obecně se na letní pneumatiky doporučuje přezout ve chvíli, kdy se teploty dlouhodobě drží nad 7° C. Podle jednoho z aktuálních průzkumů vyplývá, že do konce dubna chce mít přezuto na letní pneumatiky více než 62 % českých řidičů, přičemž 8 % dalších se k tomuto kroku chystá do konce května. Na letní pneumatiky poté z různých důvodů nepřezouvá 20 % motoristů. Mezi nejčastější příčiny nepřezutí patří používání celoročního obutí, snaha tzv. „dojet“ opotřebované zimní pneumatiky a finance, což může souviset se současnou pandemií koronaviru. Jízdu na zimních pneumatikách ani po posledním březnu zákon nezakazuje. Řidiči by však v případě dojíždění zimních plášťů v létě měli vždy přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám.
Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Ty zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí a teploty vyšší než +7 0C jim příliš nesvědčí. Jejich měkčí směs a vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, na teplém povrchu silnice pak může docházet k problémům. Při vyšších teplotách se prodlužuje brzdná dráha vozidla, tento rozdíl může činit až 20 procent; při velmi vysokých teplotách okolo +30 stupňů Celsia to může být téměř jedna třetina. Zhoršuje se také ovladatelnost vozidla. V případě potřeby provést náhlý úhybný manévr může automobil hůře reagovat na pokyny řidiče. Zimní pneumatika má za tepla také vyšší valivý odpor, tím se zvyšuje hlučnost, více je opotřebováván dezén a samozřejmě je vyšší i spotřeba paliva.
Za tepla při vysokých dálničních rychlostech může hrozit i to, že zimní pneumatika extrémní tepelnou zátěž nevydrží a může dojít až k její destrukci.