Články

Nezapomínejte na bezpečnostní pásy!
Article photo

Začalo to v padesátých letech minulého století, kdy se ve vozidlech poprvé objevily první bezpečnostní pásy. V roce 1955 například Ford použil ve svém voze první dvoubodový bezpečnostní pás a v létě 1959 si mohli zákazníci u švédské automobilky Volvo objednat první tříbodový pás. Od té doby tento převratný bezpečnostní prvek v automobilech zachránil hodně přes milion životů. Kromě toho, že pásy jsou dnes do vozidel montovány sériově a na všech sedadlech, myslí na ně i legislativa. Řeč paragrafů je jednoznačná - řidič je povinen připoutat se za jízdy bezpečnostním pásem, a stejně tak tuto povinnost mají všichni jeho spolucestující.

A přesto, že tato povinnost platí i na našich silnicích již pěknou řádku let, najdou se tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své, ale i ostatních účastníků silničního provozu. Pamatujte vždy na to, že vyjíždíte do silničního provozu, kde jste automaticky ohroženi možností, že se stanete účastníkem dopravní nehody. Byť zcela nevinně a fyzikálním zákonům, které budou řídit směr letu vašeho těla ve vozidle v okamžiku nehody, je vaše nevina či nevina úplně jedno.

Musíme si uvědomit, že setrvačnost těla je daleko větší než síla paží, kterými bychom se snažili vzepřít se o volant, a to i při rychlostech okolo 30 km/h. Používání bezpečnostních pásů u řidičů a spolujezdců na předních sedadlech už v dnešní době můžeme považovat za celkem rutinní záležitost. Své životy si tímto způsobem chrání zhruba okolo 90 % z nich mimo obec a o něco méně v obci. Stále však riskují spolujezdci, především na zadních sedadlech, kteří ještě asi nepochopili, že svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale především ostatní cestující ve vozidle. Pásy zde používá pouze 50 – 60 % z nich.

Co se děje s nepřipoutaným člověkem v případě nárazu?

V úvahu musíme brát především fyzikální vlastnosti, protože ty fungují neomylně při každé srážce a na každého z nás. Když prudce šlápnete na brzdy (nebo narazíte), vaše auto se náhle zastaví, ale vy se budete pohybovat dál, dokud se nezastavíte o čelní sklo, palubní desku nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost vašeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kg tak zvýší svoji hmotnost až na 5 400 kg (to je 5,4 tuny). Padesátikilový člověk pak zvýší svoji hmotnost až na 3 000 kg – tedy tři tuny. A představa, že se udržíte na svém místě v takovémto případě, je opravdu mylná.

Je zbytečné složitě rozepisovat každou milisekundu nárazu. Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90,130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska. Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce, eventuelně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí.

Následky je možné popsat i jednoduchým příkladem. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti (bez zapnutých pásů) je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí být třeba poraněn vůbec.

Účinnost bezpečnostního pásu řidiče osobního automobilu je závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu je účinnost 49 % a při převrácení vozu je účinnost pásů 77 %.

Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h. Nepřipoutaní řidiči pak umírají 14x častěji než ti připoutaní. Nepřipoutaní pasažéři na předních sedadlech umírají 6x častěji než připoutaní a nepřipoutaní pasažéři vzadu umírají 4x častěji než ti připoutaní.


Připoutejte se na všech místech a správně

Podmínkou správné funkce bezpečnostních pásů je vždy jejich správné použití. Proto je potřeba dávat pozor na to, aby pás byl upevněn přes rameno a hruď, rozhodně ne přes krk. Upravte si pás tak, aby jeho spodní část seděla nízko a pevně přes vaše boky. Správné zapnutí bezpečnostních pásů trvá pouhé 2 sekundy, které mohou rozhodnout o vašem životě. Nikdy si neumísťujte pás za záda nebo pod paží - může vás to stát život. Pod pásy nepatří tvrdé a ostré předměty, při kolizi by mohly způsobit velmi vážná zranění. Účinnost bezpečnostního pásu na předním sedadle se při kolizi snižuje, pokud spolujezdec na zadním sedadle není připoután - může smrtelně zranit cestující na předních sedadlech.

I těhotné ženy se poutají

Bezpečnostní pásy jsou i pro těhotné ženy, které se mohou pohodlně připoutat. Ramenní pás je veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho. V tomto okamžiku je chráněna matka i plod.

O pásy pečujte

Neměli bychom zapomínat ani na údržbu bezpečnostních pásů. l když v principu jsou pásy konstrukčními díly s dlouhou životností, často trpí zejména tehdy, když se s nimi dobře nezachází. V průběhu životnosti automobilu se nesčetněkrát odírají, především na místech dotyku, ve kterých jsou napínány kováním pásů, tedy na středních sloupcích a u jazýčku zámku. Zejména tato místa bychom měli pozorně prohlížet a kontrolovat.

Vyměnit pás je třeba také po haváriích, když se na něm ukáží znaky nadměrného protažení při nehodě, např. zvlněný povrch pásu a stopy po natavení či oděru. Výměna je nutná také v případě, kdy je pás při pomalém vytahování z navíjecího automatu blokován. V žádném případě se nesmí navíjecí zařízení otevírat. Chybné manipulace zanechají na bezpečnostním pásu vždy stopy. Pokud chceme dosáhnout dlouhé životnosti pásů, musíme s nimi dobře zacházet a nemačkat je ani nelámat. Pásy z umělých vláken nesnášejí ošetřování chemickými čisticími prostředky. Místo mokrého čištění odborníci doporučují ošetření suchým hadříkem nebo měkkým kartáčkem na oděvy.

Dítě přepravujte jen v odpovídající sedačce a vždy připoutané

Pokud vezete v automobilu dítě, přepravujte je vždy jen v autosedačce, která odpovídá jeho věku. Autosedačky plní podobnou funkci jako bezpečnostní pás - pevně podrží dítě v sedačce. Dítě v ní ale musí být vždy řádně připoutáno.

Nejnebezpečnější situace při přepravě dítěte v osobním automobilu:
- dítě v náručí (zadní, přední sedadlo);
- nepřipoutané dítě na předním a zadním sedadle;
- zádržný systém a aktivní airbag na předním sedadle;
- dítě stojící vzadu mezi sedadly.

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message