Články

Nebezpečí silného větru
Article photo

Jízda za silného větru s sebou nese řadu rizik. V roce 2020 vyšetřovala Policie ČR celkově 94 794 dopravních nehod. Při nich zahynulo 460 osob, dalších 1 807 utrpělo zranění těžké a 20 880 lehké. Za silného větru pak došlo k 170 nehodám, při kterých 3 osoby zemřely, další 2 utrpěly zranění těžké a 27 lehké. Způsobená přímá hmotná škoda dosáhla částky 10 831 200 korun.

Pokud tedy meteorologové vydají varování před vichřicí, bude asi nejlepším řešením vůbec nevyjíždět. Přesto řada řidičů musí na silnice vyrazit. Při dodržení několika bezpečnostních zásad se dá i za silného větru jet celkem bezpečně.

Pokud pojedeme za rozměrným vozidlem (kamionem či autobusem), je třeba pamatovat na extrémní víření vzduchu v jeho blízkosti, což pocítí především řidiči lehčích osobních či dodávkových vozidel. Je proto dobré zvětšit od takového vozu odstup.

Pokud se rozhodneme předjíždět, vždy je třeba počítat s prudkými změnami proudění vzduchu, které dovedou s předjíždějícím vozidlem pořádně zacvičit. Zvláště nebezpečný je silný vítr vanoucí zprava. Řidič jeho působení koriguje lehkým natáčením volantu doprava. Jakmile se ale při předjíždění dostane do zákrytu velkého předjížděného vozu, působení větru rázem ustane. V daném okamžiku je třeba se připravit na nutnost narovnat volant do přímého směru. Jakmile se ovšem předjíždějící vůz dostane ze zákrytu, do jeho boku se rázem opět opře silný vítr, v daném okamžiku je nutné co nejrychleji začít korigovat jeho působení lehkým natočením volantu doprava. Předjíždění v místech, kde je mezi vozidly malý boční odstup, je proto dobré za silného větru pečlivě zvážit – a to navíc pokud je vozovka mokrá či dokonce namrzlá.

Před vjetím na most je třeba připravit se na extrémní působení silného větru. Rozhodně je dobré snížit rychlost jízdy, uvědomit si, ze které strany bude vítr působit, a tak se připravit na korekci jeho působení lehkým natočením volantu proti jeho směru. Velké problémy se stabilitou mohou mít především rozměrná vozidla, jako jsou kamiony či autobusy, na pozoru by se měli mít i řidiči rozměrnějších dodávkových vozidel. A na zhoršenou stabilitu rozměrných vozidel by měli pamatovat i řidiči menších osobních vozů, především při předjíždění či míjení se s protijedoucím velkým vozidlem.

Za silného větru můžeme snadno narazit na úseky, kde se doprava zastavila úplně – z důvodu nehody, neprůjezdné komunikace z důvodu napadaných větví či dokonce vyvrácených stromů atp. Abychom se v maximální možné míře těmto úsekům vyhnuli, vyplatí se používat kvalitní dynamickou navigační aplikaci. S dostatečným předstihem upozorní na to, že na trase před námi vázne, případně stojí doprava. A současně nabídne náhradní objízdnou trasu. Jinak je potřeba také sledovat rozhlasové dopravní zpravodajství.

 

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message