Články

Kouření za volantem zvyšuje riziko nehody
Article photo

Již samotné vykouření cigarety v kabině stojícího automobilu z něj spolehlivě vytvoří plynovou komoru. Koncentrace škodlivin ve vzduchu totiž bude až jedenáctkrát vyšší než v zakouřené místnosti. Ani v jedoucím vozidle to nebude o mnoho lepší. Množství škodlivin ve vzduchu bude i tak sedmkrát vyšší. Někteří řidiči vidí řešení v otevření svého okénka a vysunutí hořící cigarety ven z vozu. Ani tak se nevyhnou tomu, že koncentrace škodlivin ve vzduchu bude o dvě třetiny horší než v zakouřené místnosti.

Nebezpečná manipulace při zapalování cigarety

Nedostatečná pozornost, manipulace s cigaretou a negativní vliv na kvalitu vidění dělají své. Řidič kuřák podstupuje dvakrát vyšší riziko, že se stane obětí dopravní nehody. Nahmatání krabičky s cigaretami, vyndání jedné z nich, nalezení zapalovače, zapálení a vrácení kuřáckých potřeb zpět na místo. Jen samotný rituál se zapalováním cigarety trvá přibližně 12 sekund. Během této doby se řidič dostatečně nevěnuje řízení vozidla. Při jízdě po městě rychlostí 50 km/h takto ujede 167 metrů, při jízdě po dálnici na horní hranici povoleného limitu až 433 metrů. A ani pak není řízení vozu bez nebezpečí. Ono takové ovládání volantu automobilu jednou rukou se může náramně vymstít, třeba při zvládání nečekané rizikové situace. A to nemluvíme o možných horkých chvilkách, kdy řidiči vlétne do oka rozžhavený popel z jeho vlastní cigarety, případně když hořící cigareta někam ve voze zapadne. Navíc pravidelní kuřáci ve zvýšené míře čelí riziku úmrtí na následky komplikací při léčení zranění utrpěných při nehodě.

Cigaretový kouř plný karcinogenů

Podle Světové zdravotnické organizace obsahuje cigaretový kouř více než 4 000 sloučenin; ve více než 50 případech se jedná o prokázané karcinogeny. Velkým nebezpečím je pro náruživé kuřáky oxid uhelnatý. Jeho negativní vliv na výkon při řízení může být enormní. Pevně se váže na červené krevní barvivo hemoglobin (za vzniku tzv. karboxyhemoglobinu), a to zhruba 230x silněji než kyslík. Postižené červené krvinky ztrácejí schopnost dopravovat po těle kyslík. Nekuřáci mají ve svém těle hladinu karboxyhemoglobinu ve výši cca 0,5-1,5 procenta. V případě chronických kuřáků to je však 5-10 procent, u nejnáruživějších z nich to může být až 15 procent. Přitom u hladiny nad 5 procent dochází k bolestem hlavy, nevolnosti či závratím. Navíc negativní vliv vykouřené cigarety přetrvává až 12 hodin.

Trpí i kuřáci pasivní

V přítomnosti kouřícího řidiče však trpí i kuřáci pasivní. Akutními příznaky pasivního kouření bývá podráždění očí a hrdla, kašel, bolesti hlavy, únava, závratě a nevolnost. U astmatiků může být vyvolán záchvat. Při dlouhodobém vystavení cigaretovému kouři se pasivní kuřáci vystavují zvýšenému riziku onemocnění rakovinou plic či chronickou obstrukční plicní nemocí. Pokud se jedná o riziko vzniku kardiovaskulárních chorob, pasivní kuřáci jsou na tom jako lehčí aktivní kuřáci.

Pozor na zákaz kouření při přepravě dětí v zahraničí

Obzvláště citlivé na vdechování cigaretového kouře jsou malé děti. Ve zvýšené míře se u nich projevuje riziko vzniku syndromu náhlého úmrtí dítěte, zánětu středního ucha, astmatu a dalších onemocnění dýchacích cest. Nepřekvapí proto, že řada států sáhla po přísném opatření v podobě zákazu kouření při přepravě dětí či mladistvých. Itálie zakazuje kouření nejen při přepravě dětí, ale i těhotných žen. V Anglii a Walesu nesmí kouřit řidič ani nikdo z cestujících při přepravě osoby mladší 18 let (kouření je zakázáno dokonce ve stojícím vozidle s otevřenými dveřmi). Podobně je tomu ve Skotsku. Řidiči si za volantem při přepravě dětí nezakouří ani v Irsku. Na Kypru je zakázáno kouřit při přepravě osob ve věku do 16 let, ve Francii do věku 12 let. Na Maltě nesmí kouřit (a to včetně elektronických cigaret) při přepravě dětí mladších 16 let nejen řidiči, ale ani spolujezdci. Výše finančního postihu může být celkem vysoká. Ve Skotsku se jedná o 1 000 liber, v Itálii až 650 eur, irští policisté mohou udělit pokutu 100 eur, na Kypru to bude 85 a ve Francii 68 eur. Na zákaz kouření v autě v přítomnosti dětí či mladistvých je dobré pamatovat i při cestách mimo Evropskou unii. Jedná se o řadu států v rámci USA, Austrálii, Kanadu, Jihoafrickou republiku, Bahrajn, Katar či Spojené arabské emiráty.

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message