Články

Jízda v mlze je nepříjemná, ale i nebezpečná
Article photo

Až dosud jsme si užívali krásné podzimní počasí, které ale díky velkým rozdílům teplot přes den a v noci dokázalo řidičům připravit nepříjemné chvíle při jízdě v mlze.

Jízda za mlhy je skutečně nebezpečná. Nejen že výrazně klesá viditelnost, ale navíc mlha zkresluje vnímání rychlosti, kterou pak motoristé vnímají jako výrazně nižší, než tomu ve skutečnosti je.

Řidiči totiž mohou jen stěží porovnávat rychlost jedoucího vozidla s okolními předměty, které vidí nezřetelně a ke všemu jen v nejasných obrysech. Nezřídka se stává, že v prvním okamžiku považují stojící vozidla za jedoucí. Vzdálenost od okolních předmětů vyhodnocují jako větší, než odpovídá realitě. Už to samo o sobě je nebezpečné. Navíc na vozovce mlha kondenzuje, brzdná dráha se proto citelně prodlužuje. Řidič, který včas nesníží rychlost jízdy, nestačí před neočekávanou překážkou zastavit a naráží do ní plnou rychlostí.

Nelze se proto divit, že nehody za mlhy mívají horší následky. To potvrzují i statistiky dopravních nehod, ze kterých vyplývá, že pravděpodobnost usmrcení při nehodě za mlhy je 2,8x vyšší než u průměrně dopravní nehody.

Pozor na svícení

Narazíme-li na mlhu za dne, světla pro denní svícení rozhodně nestačí. Automobil musí být pro ostatní řádně viditelný ze všech stran, je proto třeba svítit potkávacími světly a pamatovat na povinnost rozsvítit zadní mlhové světlo. Je-li vozidlo vybaveno předními mlhovkami, určitě stojí za to je použít. Mlhu pravidla silničního provozu nedefinují. Určitě by měla být mlhová světla rozsvícena při dohlednosti pod 50 metrů, v takovém případě by rychlost jízdy neměla překročit 50 kilometrů za hodinu. Na dálnicích a při jízdě mimo obec pak neváhejme svítit i při dohlednosti větší. Pokud z mlhy vyjedeme, neměli bychom zapomenout vypnout mlhová světla, především ta vzadu. Po řidiče jedoucího za námi může být oslňování mlhovkou opravdu velmi nepříjemné.

Zákeřné mlhy v místech, kde to dobře známe

Řada řidičů bohužel vjíždí z úseku s dobrou viditelností do mlhavého oblaku bez snížení rychlosti a bez řádného osvětlení svého vozidla. Spoléhají na to, že silnici dobře znají, a že je tedy nemůže nic překvapit. Ovšem stačí, aby byla na silnici neočekávaná překážka, a může být zaděláno na vážnou nehodu.

Na mlhu by měli pamatovat i nemotorizovaní účastníci silničního provozu

Platí zásada, že za mlhy musí každý, kdo se po silnici pohybuje, nejen vidět, ale také být viděn. Chodci musí důsledně používat reflexní doplňky. Cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu, určitě nezaškodí, pokud svou viditelnost zvýší používáním reflexních vest. A v každém případě by se měli snažit chodci i cyklisté pohybovat mimo jízdní dráhu vozidel. Tedy na samém okraji vozovky a kde je to možné tak třeba i na krajnici.

 

Přihlášení uživatele
Pouze přihlášený uživatel může hrát hru!
Přihlaste se a jeďte
Přihlásit / Registrovat
###message