Články

Chodci po setmění nehorázně riskují. Ohrožují sebe i vás!
Article photo

Dejte tento článek přečíst všem ve svém okolí a nezapomeňte ani na neřidiče!

I chodec je součástí silničního provozu a v těchto dnech může být chodec v ohrožení víc, než kdy jindy. Velmi brzy se stmívá a v kombinaci s únavou, deštěm nebo mživým počasím není jízda autem úplná pohodička. Co potom, když se před vaším autem nečekaně zjeví chodec nebo cyklista? Pak je problém často na spadnutí!

Tento článek věnujeme chodcům a vyzýváme k opatrnosti, aby neohrožovali životy své i cizích.

Rok 2018 byl posledním pro 113 chodců. 58 z nich zemřelo v nočních hodinách, což je téměř 51 % nehod. Poměrně alarmující číslo připadá na nehody mimo obec za snížené viditelnosti, tam je podíl smrtelných nehod až 80 %. Důvody? Většinou totožné. Řidič spatřil chodce až na poslední chvíli, pokud vůbec. Je poměrně snadné svést se na vlně emocí a svádět vinu automaticky na řidiče. Ale co samotní chodci? Co jejich chování? Zahraniční studie a praxe potvrdila, že až 10 % obětí smrtelných nehod mohlo žít, pokud by byli dostatečně vidět. U cyklistů je toto číslo vyšší. Dokonce až 30 %.

Opravdu nejste vidět

Celá řada testů renomovaných automagazínů potvrdila řidiči léty ověřený fakt. Neosvětlený chodec v černém nebo tmavě modrém oblečení je hazardér. Je vidět na vzdálenost 18 metrů, což je bohužel příliš pozdě. Pokud řidiče ještě oslní někdo v protisměru a zároveň mrholí, může často jen odhadovat. Žluté oblečení je na tom trochu lépe. Chodec je vidět i na 37 metrů a v bílém i na 55 metrů. Ale zvažte sami. Stačí vám 30-50 metrů na rychlou a pružnou reakci?

 

Co chodcům a cyklistům poradit?

Nemusíme radit pouze jim, ale obecně všem. Každý z nás se někdy ocitne v roli chodce, křižujícího tmavé asfaltové cesty a ulice a měl by řešit, jak být co nejlépe viděn. Být viděn znamená pro chodce často i žít, a tak si sáhněte sami do svědomí, zda děláte maximum pro to, abyste nebyli dalším křížkem do statistik. Laxnost a ona okřídlená fráze, “ten kousek stejně nic nepojede” už byla často příčinou bolesti a slz.

Přitom je to tak jednoduché. Reflexní prvky na rukou, nohou nebo zádech vám po soumraku umožní svítit ve světle reflektorů jako lucerna až na 200 metrů. To už je pořádná doba, aby řidič stihl zpomalit a bezpečně vás objet.

Reflexní prvky doporučujeme umístit na konec rukávu, blízko kolenům nebo k pasu. Cyklistům se proto hodí přilba a pochopitelně kolo (s odpovídající výbavou!). Reflexní vesta stojí jen pár korun a přitom zabere jen nepatrně místa v kapse. Nelichotivý design vesty sice neosloví davy, ale může vám zachránit holou kůži. To už je pak rozumná investice na zvážení.

Trocha čísel na závěr

Zastavit nebo pružně reagovat chce nějaký čas. Pokud jede řidič 75 km/h, potřebuje alespoň 1,5 sekundy za zaznamenání překážky a první reakci. Při tom ujede 31 metrů, které jsou mnohdy kritické. Než řidič zahájí a provede vyhýbací manévr, ujede více než 150 metrů a než auto překážku – chodce objede, ujede auto téměř 200 metrů. Důležitých 200 metrů, které tolik hrají pro reflexní vestu a další prvky.

Rychlost je přitom klíčový faktor. Řidič by měl mít na paměti, že by měl jet jen tak rychle, aby zastavil své auto na vzdálenost, kam dosvítí a vidí. V rychlosti 100 km/ hod ujede auto 28 metrů za vteřinu. Pokud přitom řidič až 2,5 vteřiny reaguje a pak 40 metrů brzdí, ujede značnou vzdálenost. Většina vozidel má dosvit potkávacích světel kolem 60 metrů, a proto není vhodné při potkávacích světlech jet více než 70 km/hod. Při 90 km/hodinu počítejte s cca 70 metry brzdné vzdálenosti. Hodně metrů, které mohou být zásadní. S dálkovými světly někdy není problém zaznamenat chodce i na 100 metrů.

Být vidět je kritické i pro cyklisty. Jejich kola musí být dle předpisů vybavena předním bílým světlem a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu. Povinnou výbavu kola zahrnují i přední bílá odrazka, zadní červená odrazka a pedálové nebo paprskové odrazky.

Tak buďte opatrní a myslete i na ostatní!

###message