Title
Barva auta může mít vliv i na účast při dopravní nehodě
Article photo

Barva automobilu může rozhodnout i o bezpečnosti jeho posádky. Nakolik je barva vozidla rozhodující, se snažili odpovědět například výzkumní pracovníci z australské Monash University. Provedli analýzu nehod u zhruba 850 000 řidičů, kteří utrpěli zranění, či přinejmenším bylo jejich vozidlo natolik vážně poškozeno, že muselo být z místa kolize odtaženo.

Bílá barva jako základ

Celkem tak byl analyzován vliv 17 různých barev, přičemž bílá byla považována za barvu referenční. Právě k ní se vztahovaly závěry, o kolik procent je to či ono zabarvení vozidla bezpečnější, či naopak rizikovější. Jako nejnebezpečnější se obecně jeví barvy šedá, fialová a stříbrná, oproti bílé zvyšují riziko účasti na nehodě o 10 procent. Následují růžová, červená, černá, modrá a tmavě hnědá. Naopak bezpečnější je zbarvení oranžové, rovněž tak světle fialové, světle hnědé, krémové a žluté.

Za denního světla je nejnebezpečnější barva růžová. Oproti bílé je riziko účasti na nehodě vyšší o 19 %. Následují černá (+ 12 %), šedá (+ 11 %) a stříbrná (+ 10 %). Naopak jednoznačně nejbezpečnější je barva oranžová, kdy riziko nehody oproti bílé klesá o 11 procent, následují světle hnědá (- 7 %) a zlatá (- 2 %).

Zveřejněné výsledky je dobré hodnotit s vědomím, že v Austrálii není povinné denní svícení.  Avšak to, že zabarvení vozidel má dopad na bezpečnost silničního provozu, potvrzují i jiné průzkumy. Například specialisté z jihokorejských Kunsan National University a Wonkwang University upozorňují, že pestré barvy jsou pro ostatní nejen lépe viditelné, ale příslušně zabarvená vozidla se ostatním zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou. Týká se to především žluté, oranžové, jasně červené a světle modré. Barvy tlumené a tmavé, jako například tmavě modrá či zelená a černá, působí přesně opačně.

Černá barva je nebezpečná za soumraku nebo za svítání

Velké nebezpečí číhá na řidiče jedoucí ve vozidlech černé barvy za svítání či soumraku. Riziko účasti na nehodě je pro ně o celých 47 procent vyšší než u těch, kteří preferují barvu bílou. O plnou čtvrtinu ohroženější jsou i cestující v automobilech šedých. Naopak auta v barvě růžové či žluté jsou nejbezpečnější.

Za tmy se jako nejnebezpečnější ukázaly barvy tmavě fialová, zlatá a červená. Riziko nehody je oproti bílé o desetinu vyšší. Nejbezpečnějším odstínem laku automobilu je naopak světle fialová, snižuje nebezpečí účasti na nehodě o 35 procent. Relativně bezpečnými barvami jsou například i krémová či světle hnědá. Za tmy by měla být všechna jedoucí vozidla řádně osvětlena, a tedy jejich viditelnost pro ostatní by měla být podobná.

A ještě jedna poznámka. Severoamerická AAA Foundation for Traffic Safety upozorňuje, že tradiční červený lak na hasičských automobilech není zdaleka tou nejlepší volbou. Vlastně se jedná – pokud jde o viditelnost pro ostatní - o jednu z nejhorších možných barev. Například po setmění ostatní vnímají červenou barvu jako tmavou. Rudé odstíny jsou také hůře vnímány periferním viděním. Za ideální zbarvení vozidel hasičů, ale třeba i zdravotníků, či policistů optometristé považují limetkově žlutou.

###message